Kunst achter glas

Nu een tentoonstelling bezoeken voorlopig niet mogelijk is, presenteert de CultuurHoek onder de naam ‘Kunst achter glas’ kunstwerken achter het raam van de expositiezaal. Elke 14 dagen wisselt de kunstpresentatie, dus loop regelmatig even langs en geniet van het aanbod.

  • Van 1 t/m 15 mei – JUST NOTHING EXCEPT THOUGHTschilderijen van Nader Rikhtehgarchi 
  • Van 16 mei t/m 1 juni – NOCTURNES,  foto’s van Anton Havelaar  
Nader Rikhtehgarchi

Nader Rikhtehgarchi
Nader Rikhtehgarchi is 24 jaar oud en geboren in Mashhad, het op een na grootste religieuze centrum in het noordoosten van Iran. Jaren geleden is hij begonnen met zijn passie: schilderen. Vanwege zijn persoonlijke overtuigingen en het gebrek aan vrijheid voor kunstenaars moest Nader zijn land ontvluchten om heel ver daarvandaan op zoek te gaan naar vrijheid en vrede. Nader: “Ik ben er, na 18 maanden in Nederland, nog altijd naar op zoek. Op dit moment woon ik in AZC Leersum.” 

In de de serie schilderijen met de titel JUST NOTHING EXCEPT THOUGHT verbeeldt Nader Rkhtehgarchi een aantal angsten. “Niet die uit ons dagelijks leven, maar angsten die deel uitmaken van onze hele levensloop”, vertelt hij. “Een deel ervan is onvermijdelijk, zoals ouder worden, sterven of ziek worden. Andere angsten zijn ondoorgrondelijker, zoals angst voor het onbekende, het bekende, eenzaamheid, verlies, armoede… Nadenken is nuttig, maar wel met mate, anders kan een goede bediende een slechte meester zijn.”

Anton Havelaar
Een fotograaf kan ons op een andere manier laten kijken naar bekende dingen. Het nieuwe, verrassende, zit niet in de onderwerpen zelf maar in de manier waarop hij de onderwerpen laat zien. Zoals te zien is in het werk van Anton Havelaar.

Nocturne 6 beech
Foto: Anton Havelaar

Anton: “Mijn manier, als fotograaf, om de ons omringende wereld op een andere manier te laten zien, is de keuze om die wereld opnieuw te gaan vastleggen na zonsondergang. De natuur, of datgene wat we in Nederland als natuur beschouwen, is al lang een van mijn favoriete onderwerpen. Toen ik voor het eerst ons alomtegenwoordige kunstlicht daarbij betrok, ging een wereld voor me open. Niet meteen, want die wereld geeft zich niet makkelijk prijs. Eerst moeten je ogen wennen aan het weinige licht. Dan begint het zoeken. Uiteindelijk vang je de beelden alleen met veel geduld en met soms zeer lange sluitertijden. Dat bevalt me. De rust en de traagheid vormen een welkom tegenwicht tegen de haast  van de snelle technologische wereld waarin we verzeild zijn geraakt.”